Tocmai a început postul Paștelui. Pentru cei care sunt ortodocși și își doresc să țină acest post, am să vin azi cu câteva idei și recomandări.

Cât mai multe crudități

Întotdeauna promovez fructele și legumele crude. Așa că ar fi bine să te bazezi pe o dietă bazată mai mult pe crudități și salate. Totuși, cum nu e chiar atât de ușor să mâncăm zilnic numai salate, e normal să diversificăm și cu alte preparate de post.

Ardei cu orez în straturi

Probabil că deja te-ai gândit la ardei umpluți cu orez. Și într-adevăr este o idee foarte bună, la fel este și varianta de ardei umpluți cu varză, pregătiți la cuptor. Mai poți, însă, să faci această combinație și altfel. Se taie fâșii de ardei mai lați și se pun într-o cratiță cu puțin ulei și 2-3 linguri de apă. Separat, se pregătește un orez simplu. După ce sunt gata ambele și s-a răcit orezul, se pune într-o tavă un strat de ardei, apoi de orez, unul de ardei și tot așa. Primul și ultimul strat să fie de ardei. Se bagă la cuptor.

Vinete cu ardei

După ce ai copt câteva vinete și mai mulți ardei, îi cureți și îi tai felii. Pregătești și niște ceapă și roșii pe care le tai în felii. Ceapa se călește și apoi se pun într-o tavă în straturi alternative felii de vinete, ceapă, ardei, roșii, pătrunjel verde și usturoi tocat. Se mai adaugă la final niște ulei și se pune la cuptor până va scădea zeama lasată de roșii.

Vinete cu stafide

Se taie în două, pe lungime, câteva vinete. Se țin pe foc în apă fiartă cu sare pentru 10-15 minute. Apoi se pun la scurs și după ce se răcesc se scobesc. Pulpa lor se va folosi ca umplutură. Se prăjește niște ceapă și se adaugă pulpa vinetelor și roșii fără pieliță, tăiate mărunt. Se condimentează cu sare, piper și orice altceva se dorește. Când s-au pătruns legumele și sunt gata, se adaugă o mână de stafide spălate și hidratate, care au fost ținute în apă 5-10 minute înainte. Se umplu vinetele cu această compoziție, se pun într-o tavă, se toarnă deasupra niște ulei și se dă la cuptor. Se mai pot pune deasupra foi de dafin și cimbru. E bine să fie consumate reci.

Praz cu măsline

Prazul este o legumă uitată de mulți, însă ea este foarte gustoasă și sănătoasă. Mama mea obișnuia să facă destul de des când eram mică mâncare de praz cu măsline. Atunci când suntem în post îmi aduc mereu aminte de ea. Se folosește partea albă a prazului, se taie în bucăți de 5-7 cm, se ține pe foc câteva minute în apă fiartă cu sare. Se scurg de apă și se prăjesc dupa aceea în puțin ulei. Separat se face un rântaș din ulei și făină, care se stinge cu bulion de roșii subțiat cu apă. Rântașul se toarnă peste bucățile de praz, se mai pune piper, una-două foi de dafin, măslinele opărite, 2-3 felii de lămâie și, opțional, o linguriță de oțet. După ce ai adăugat toate acestea, poți pune totul într-o tavă și să o dai la cuptor. Se mănâncă rece.

Dovlecei prăjiți

Dacă nu te ferești de prăjeli, poți să încerci în post și niște dovlecei prăjiți. Se iau câțiva dovlecei mai tineri, se spală, se rad de coajă și se taie felii de circa 1 cm grosime. Se așază pe niște șervețele feliile presărate cu sare și se lasă o jumătate de oră. Dupa aceea, se șterg cu un șervețel, se dă fiecare felie prin făină și se pun în uleiul încins. Se prăjesc și apoi se sărează. Se pot mânca reci sau calzi.

Alte idei

Nu uita de clasicul ghiveci din legume proaspete sau pilaf combinat cu ciuperci, dovlecei sau alte legume. Fasolea verde, uscată, conopida, brocoli, mazărea pot fi și ele variante simple și la îndemână în perioada de post. La fel și salata de vinete, humusul, iahnia de fasole cu usturoi, bruschetele. Nu uita de variantele sățioase: quinoa, năut, linte roșie, verde sau de alte culori. Caută să incluzi în postul tău cât mai multe legume verzi sau crude: spanac, sparanghel, sfeclă roșie, țelină, gulie, varză, ciuperci, etc.